fredag 4. juni 2010

Bjørn i sikte

Turens første bjørn :)

Etter en dag uten wi-fi er vi endelig på nett igjen, og endelig har vi fått stiftet bekjentskap med turens første bjørn.

”Svartbjørn” ropte Jan Kåre forsiktig mens vi sto å fotograferte parulaer. I enden av ei gammel beitemark 50 meter bortenfor oss lusket det en svartbjørn i vegetasjonen. Kameralinsene ble raskt rettet i retning bjørnen, og jeg fikk fyrt av et par bilder før jeg prøvde å komme meg nærmere dyret.

Selv om jeg ga meg tydelig til kjenne med hosting og snakking, fortsatte bjørnen målbevisst sin gange nedover lia uten å en gang se opp på hva som foregikk. Det var uansett en flott opplevelse, og en fin avslutning på vårt besøk på Kenai halvøya.

Kanadatrane (Grus canadensis)

Besøket i Homer har også gitt oss de første kanadatranene. Dette individet satt på mudderflatene nedenfor Nature wildlife visitorsenter i Homer, og poserte i regnet.

Myrteparula (Dendroica coronata)

I løpet av de to siste dagene har vi også komplettert de parulaene som er mulig å få her oppe med townsend’s, orange-crowned og yellow-rumped.

Hvithodehavørn (Haliaeetus leucocephalus)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar